EMAIL MARKETING

KANALEN MED STØRST AFKAST

Du kan være 100% sikker på, at når du sender emails ud til din liste, at de altid rammer den del af din kundebase, hvor du vil have størst succes, af den simple grund at de enten allerede er eksisterende kunder eller, at de aktivt har valgt at tilmelde sig dit nyhedsbrev. Hvis ikke, vil de helt automatisk unsubsribe.

Email marketing outperformer alle andre markedsføringskanaler af den simple årsag; det er gratis at sende emails! Med email marketing har du mulighed for at generere krydssalg, påminde om købsbeslutninger og kommunikere med kunden på et relationsopbyggende niveau. Yderlig, kan de mange email flows automatiseres, så man ikke er nødsaget til at skabe nyt materiale på månedlig basis som på andre kanaler.   

 

DATADREVET EMAIL MARKETING

Indsamling ad data er den vigtigste del af vores emailstrategi. I dag kan software-systemer lærer os alt hvad der er at vide om vores kunder. Når du kender din kunde ud og ind, bliver det lettere at sælge.

Før i tiden har det været i tiden har Tabt Kurv mailen været 10% rabat på hele ordren. I dag kan man differentiere og målrette rabatten ud fra ordrestørrelsen og bruge dén data til at segmentere sine kunder med forskellige tags i forskellige flows, så vi sikrer, at den enkelte kunde modtager produkter/viden, der er 100% relevante for dem. 

I dag benytter største delen af virksomheder sig, af hvad vi vil kalde for “old school” nyhedsbreve. Det kunne være lancering af en ny lingeri kollektion, hvor der bliver sendt et nyhedsbrev til alle på emaillisten. Det er at skyde med spredehagl, for at sikre sig at alle relevante på listen modtager lanceringen, men ikke alle er relevante… Derfor vil mange af de personer man sender mailen til, heller ikke blive åbnet, som i sidste ende betyder at der i fremtiden er større risiko for at lande i spam filtret.

EMAIL AUTOMATIONS

Når det kommer til E-mail Marketing, så er et af dine vigtigste værktøjer nemlig automations. E-mail automations giver dig mulighed for at bygge et tilpasset set-up til din forretning, hvor systemet på forhånd er opsat og klargjort til hver eneste nye kunder, der kommer i butikken. Her kan du bygge det op, så dine mails fremsendes på de rigtige tidspunkter, til de rigtige personer – og med de rigtige budskaber. Når grundstene først er bygget, vil du helt automatisk sende mails ud til dine kunder, og dermed forøge dit salg, uden du skal bruge en eneste annoncekrone. 

EMAIL MARKETING - VELKOMST FLOW

Noget af det vigtigste, når det kommer til E-mail Marketing, er det flow, der bliver sat op efter kunden bliver skrevet op til Jeres nyhedsbrev/kundeklub. Rigtig mange virksomheder opretter én enkelt velkomstmail, men hvis du virkelig gerne vil haves succes og skabe høj omsætning, så er dit velkomstflow noget af det vigtigste. Vi ser gerne, at man har et flow af minimum 5 e-mails klar, til når folk skriver sig op. Det er alt fra feedback, til story telling, populære produkter og social proof. Zalando, én af de største tøjgiganter, har planlagt deres flow 1,5 år frem. Det har de fordi det virker. Nedenfor illustreres et enkelt eksempel for et velkomstflow. 

E-Mail #1 – Rabatkode Og Velkomst 

Det er den første mail, der bliver sendt afsted – som kommer lige efter kunden har signet sig op. E-mailen bliver meget kort og kontant, og det første, de får serveret er en rabatkode, hvilket oftest er grunden til, at de skrev sig op til at starte med. Derfor giver vi kunden lige præcis, hvad de vil have uden så meget bullshit. 

E-Mail #2 – Storytelling Og Personlig Bånd 

Når der er gået 4 timer, så giver vi kunden den rigtig varme velkomst til nyhedsbrevet/klubben. Her sørger vi for at give lidt baggrundshistorie om og ikke mindste kendskab til virksomheden. Samtidigt får vi præsenteret alle fordelene ved at være en del af nyhedsbrevet/klubben. På den måde sørger vi for, forholdet bliver lidt mere personligt mellem virksomheden og kunden, så der er grund til at handle der igen i fremtiden. Det handler om at bygge relationen op. 

E-Mail #3 – Socialproof 

Når der så er gået yderligere 3 dage, kan vi havne i 2 situationer: Situation #1 Kunden har allerede brugt rabatkoden eller købt på webshoppen. Hvis det er tilfældet, så trækker vi kunden ud af vores velkomst flow allerede nu. Det gør vi, da der ikke er grund til fortsat at sælge os selv, hvis kunden allerede er solgt på idéen om os – og har købt et produkt. Det kan faktisk komme til at have en negativ effekt, hvis vi konsekvent smider mails i hovedet på kunden, når de allerede gerne vil handle. Situation #2 Kunden har stadig ikke købt igennem vores Webshop. Det betyder, at kunden skal overbevises yderligere, før de føler sig trygge nok til at handle med os. Den bedste måde at give kunden mere tryghed, er ved at vise andre kunders tilfredshed. Det kan vi gøre ved at fremvise nogle trustpilot-anmeldelser eller endnu bedre, fremvise anmeldelser på enkelte produkter, med Call-To-Actions på disse produkter, som vil trække dem direkte til produktsiden. 

E-Mail #4 – Bestsellers + Urgency 

Hvis kunden har købt nu, smider vi dem ud af vores velkomstflow. Hvis kunden stadig ikke har købt, så skal de bruge mere overtalelse. Denne email benytter vi muligheden til at fremvise og grundigt beskrive bestseller-produkter. Gerne med nogle billeder i høj kvalitet. Ligesom sidste mail, vil vi også have Call-To-Actions på alle produkterne her igen. Til sidst gør vi kunden opmærksom på, at Rabatkoden er ved at udløbe, så de skal skynde sig for at nå at være med. Dette gør vi for at skabe lidt “Fear of loss”. Her bliver det en form for urgency – det er vigtigt, at det er troværdigt og ikke virker alt få Push! 

E-Mail #5 – Sidste Chance, URGENCY URGENCY URGENCY 

Hvis kunden stadig ikke har købt efter endnu tidsperiode på eksempelvis en dag – alt efter hvor aggressiv man kan tillade sig at være, så gør vi dem særligt opmærksomme på, at der er få timer tilbage, for at benytte rabatkoden. Evt. med sætninger som: Sidste chance, Sidste mulighed for at være med, Du vil ikke gå glip af den her mulighed. Vi kan også bruge denne mail på at gøre kunden opmærksom på, at der er 30 dages returret, så kunden føler mindre risiko ved at træffe beslutningen om et køb. Det er snedigt, men det virker. Vi skal huske, at dem, der er med i nyhedsbrevet, er dem, der elsker produkterne. De skal nok selv forlade nyhedsbrevet, hvis de ikke ønsker information om produkterne – men det gør de – og det virker!

VIL DU HAVE EN GRATIS 15-MIN GENNEMGANG?

Ved afslutningen af ​​dette opkald vil du have en klar forståelse af dine næste skridt, når det gælder at genere rentable resultater i din betalte annoncering.