Noget af det vigtigste, når det kommer til E-mail Marketing, er det flow, der bliver sat op efter kunden bliver skrevet op til Jeres nyhedsbrev/kundeklub. Rigtig mange virksomheder opretter én enkelt velkomstmail, men hvis du virkelig gerne vil haves succes og skabe høj omsætning, så er dit velkomstflow noget af det vigtigste. Vi ser gerne, at man har et flow af minimum 5 e-mails klar, til når folk skriver sig op. Det er alt fra feedback, til story telling, populære produkter og social proof. Zalando, én af de største tøjgiganter, har planlagt deres flow 1,5 år frem. Det har de fordi det virker. Nedenfor illustreres et enkelt eksempel for et velkomstflow.
E-Mail #1 – Rabatkode Og Velkomst
Det er den første mail, der bliver sendt afsted – som kommer lige efter kunden har signet sig op. E-mailen bliver meget kort og kontant, og det første, de får serveret er en rabatkode, hvilket oftest er grunden til, at de skrev sig op til at starte med. Derfor giver vi kunden lige præcis, hvad de vil have uden så meget bullshit.
E-Mail #2 – Storytelling Og Personlig Bånd
Når der er gået 4 timer, så giver vi kunden den rigtig varme velkomst til nyhedsbrevet/klubben. Her sørger vi for at give lidt baggrundshistorie om og ikke mindste kendskab til virksomheden. Samtidigt får vi præsenteret alle fordelene ved at være en del af nyhedsbrevet/klubben. På den måde sørger vi for, forholdet bliver lidt mere personligt mellem virksomheden og kunden, så der er grund til at handle der igen i fremtiden. Det handler om at bygge relationen op.
E-Mail #3 – Socialproof
Når der så er gået yderligere 3 dage, kan vi havne i 2 situationer: Situation #1 Kunden har allerede brugt rabatkoden eller købt på webshoppen. Hvis det er tilfældet, så trækker vi kunden ud af vores velkomst flow allerede nu. Det gør vi, da der ikke er grund til fortsat at sælge os selv, hvis kunden allerede er solgt på idéen om os – og har købt et produkt. Det kan faktisk komme til at have en negativ effekt, hvis vi konsekvent smider mails i hovedet på kunden, når de allerede gerne vil handle. Situation #2 Kunden har stadig ikke købt igennem vores Webshop. Det betyder, at kunden skal overbevises yderligere, før de føler sig trygge nok til at handle med os. Den bedste måde at give kunden mere tryghed, er ved at vise andre kunders tilfredshed. Det kan vi gøre ved at fremvise nogle trustpilot-anmeldelser eller endnu bedre, fremvise anmeldelser på enkelte produkter, med Call-To-Actions på disse produkter, som vil trække dem direkte til produktsiden.